Innovation, # nurses included - Reisverslag uit Toronto, Canada van Arevis - WaarBenJij.nu Innovation, # nurses included - Reisverslag uit Toronto, Canada van Arevis - WaarBenJij.nu

Innovation, # nurses included

Blijf op de hoogte en volg Arevis

22 Oktober 2015 | Canada, Toronto

Vrijdag 23 oktober

Vandaag vroeg op want om 9.00 uur heb ik een afspraak met Josh Lui over zijn project Seamless MD. Een pre- en postoperatieve app voor patiënten die een operatie ondergaan. Dit project is ontwikkeld door een arts, maar duidelijk samen met patiënten. Hij volgde een interessante aanpak en er waren investeerders die in zijn idee geloofden en het financierden. Patiënten geven constant feedback op de app en ontbrekende info voor patiënten werd toegevoegd.

Hoewel ze ook samenwerken met artsen en verpleegkundigen, hebben vooral patiënten een belangrijke input op de werkbaarheid van de app en de vragen die ze hebben. East Toronto Hospital en Sunnybrook gebruiken Seamless MD als hun standaard behandeling. Ik krijg er niet helemaal de vinger achter hoeveel patiënten er al aan mee doen. Daar blijft hij enigszins vaag over.

Na het gesprek met Josh reis ik naar Mackenzie Hospital in de outskirts of Toronto. Cisco adviseerde me een taxi te nemen, maar de Uber app werkt niet op mijn mobiel en een gewone taxi vind ik te duur. Dus ik neem de metro northbound, zo ver als hij gaat. De twee bussen die ik van daaruit moet nemen blijken bij aankomst zo gecompliceerd te zijn dat ik een taxi neem. De taxi doet er nog meer dan een half uur over, dus ik ben blij met deze beslissing.

Mackenzie Hospital heeft een hele interessante aanpak, daar zijn de nurses in de lead van de innovatie. Ik vraag me soms af of ze ook een andere aanpak hadden kunnen kiezen, maar de verpleegkundigen zijn duidelijk in de lead. Hier is een soort professional volgsysteem ontwikkeld op de batch, waarmee ze kunnen zien waar de collega’s zijn en ook welke collega het dichts in de buurt is voor hulp. Ook bedrijven als Blackberry, Microsoft en Hillrom hebben geïnvesteerd in technieken met bedhekken dat mensen minder vallen, belsystemen waarop je kunt zien wat de reden van de call is en desinfectans die telt hoe vaak er gedesinfecteerd is. Na dit bezoek reis ik weer terug naar het centrum om Toronto te bekijken.